Otázky a odpovědi

1. Jak pečovat o baterii v průběhu její životnosti?

Pro péči o baterii platí několik zásadních pravidel:

1) Neskladujte baterii ve vybitém stavu. Vzhledem k samovybíjení - postupnému poklesu nabití, je potřebné baterii během skladování opakovaně, cca 1 x za 1-2 měsíce dobíjet.

2) Při poklesu baterie pod 50% nabití ji raději nabijte

3) Mezi nabíjením a vybíjením baterie (jízdou) ponechte časový odstup alespoň 30 minut. Nabíjejte bez přerušování.

4) Pokud můžete, udělějte s baterií jeden vybíjecí a nabíjecí cyklus min. 1x za 2 měsíce

5) Pokud baterii nevyužíváte, skladujte a nabíjete ji v pokojové teplotě, na suchém místě.

6) Provádějte rekondici baterie alespoň 1x za rok (pravidelný servis baterie u odborného poskytovatele- viz. níže)

7) Pro dlouhodobé skaldování upravte nabití baterie na 60%. Tento úkon svěřte raději odbornému servisu.

2. Co je to rekondice lithiové baterie a jak často se má provádět? 

Baterie je poměrně složitý elektrochemický systém, sestávající z jednotlivých článků a řídící elektroniky. V průběhu životnosti baterie dochází vlivem cyklování (nabíjení a vybíjení) ke vzniku rozdílů v parametrech jednotlivých článků (napětí, vnitřní odpor, vybíjecí a nabíjecí charakteristika). V případě, že odchylka na jednom nebo několika článcích je výraznější, řídící elektronika baterie si se systémem již nedokáže zcela poradit a baterie se začne chovat jako méně výkonná. Zpravidla vykazuje o něco nižší kapacitu a může docházet k jejímu dřívějšímu vypnutí řídící soustavou. Nabíjení trvá neúměrně dlouho nebo naopak podezdřele krátce. Elektrokolo již není tak živé anebo nedosahuje takového dojezdu.

Přitozený rozptyl parametrů jednotlivých článků ale nemusí mít v danou chvíli, například po roce užívání baterie, prakticky žádný výraznější projev. V jeho důsledku ale dochází k přebíjení nebo podbíjení (nedostatečnému nabití) jednotlivých článků, což zákonitě vede k prohloubení rozdílů v blízké budoucnosti a zkrácení životnosti baterie. Elektrolyt článků prodělává určité změny i stárnutím, bez ohledu na frekvenci nabíjecích cyklů. K rozptylu článků tedy dochází i u baterií, které jsou dlouhodobě skladovány.

3. Co když baterie nevykazuje předepsanou kapacitu, je to vada? 

Baterie je poměrně složitý elektrochemický systém, který prodělává určité etapy svého "životního" cyklu. Na výkonovém projevu baterie se projevuje také režim užívání, kterému byla vystavena. Obecně platí, že když začnete baterii používat, baterie by se měla dostat do plné kondice. Na začátku by tzv. zotavená kapacita měla činit alespoň 85% nominální kapacity, po dlouhodobém skladování (90dnů/ 40 st Celsia) by zotavená kapacita měla činit min. 50% nominální kapacity dle ČSN EN.

Při běžném užívání, např. během sezony by baterie měla vykazovat hodnotu kapacity blízkou nominální hodnotě, stanovené pro baterii výrobcem např.10 Ah. U nových baterií to bývá i o cca 10-15% více. S postupným užíváním a narůstajícím počtem nabíjecích cyklů se kapacita baterie postupně snižuje.

Je potřeba vycházet z toho, že pro měření je nezbytné dodržet nízký (předepsaný) vybíjecí proud. Pod proměnlivým zatížením vysokými proudy, např. při jízdě na elektrokole, je reálný kapacitní výstup z baterie vždy nižší. Chemická struktura baterie zkrátka nezvládne vydat tolik proudu, jako když byste ji vybíjeli pěkně pozvolna. Totéž platí i při změnách teploty. V mrazech nebo i při teplotách kolem 40 st Celsia lithiové baterie vykazují sníženou kapacitu. Je jim zkrátka moc horko nebo zima - elektrochemická reakce je teplotou ovlivněna. Gelové olověné baterie mohou být mrazem nezvratně poškozeny, takže je třeba je skladovat v teple.

Pokud se ale kapacita baterie sníží náhle, skokově, je to většinou projevem závady na některém ze článků nebo řídící jednotce baterie. Od toho se následně odvíjí i potřebná oprava.

4. Jak se baterie opravuje a vyplatí se to vůbec? 

Vstupním krokem pro stanovení rozsahu opravy je diganostika baterie - tj. proměření parametrů baterie jako celku i jednotlivých článků a ověření funkce řídící jednotky BMS. Na základě diagnostiky se určí, zda články půjdou znovu naformátovat, nebo bude potřeba výměna některých z nich, případně zda porucha není v řídícím obvodu nebo instalaci.

Pokud se dá baterie znovu zformátovat, pohybuje se u nás cena i se vstupní diagnostikou okolo 600 Kč

Pokud je potřeba výměna článků, obvykle 1-2ks, může být oprava do 2000 Kč

Pokud je třeba opravit nebo vyměnit řídící jednotku, oprava stojí obvykle od 1500 do 3000 Kč

Ve srovnání s pořizovací cenou nové baterie cca 8-14 000 Kč se jendá pro zákazníka o stále rentabilní opravu.

U gelových článků na bázi olova lze baterii dostat do kondice tzv. desulfatací - obnovením kapacity elektrolytu rozpuštěním reagentů na bázi síry. Tento úkon se pohybuje podle parametrů baterie okolo 500 Kč.

5. Co je potřeba udělat, pokud baterie nebude delší dobu používána?

Baterii nabijte, odpojte od zátěže a skladujte v pokojové teplotě (zejména Pb baterie), v suchu a temnu. Neskladujte ve vybitém stavu. Pokud napětí baterie klesne pod mezní hodnotu, vede to k nevratným změnám a ztrátě kapacity u všech typů baterií. Vzhledem k samovybíjení - postupnému poklesu nabití, je potřebné baterii během skladování opakovaně, cca 1 x za 1-2 měsíce dobíjet.

Dlouhodobé skladování

Pro dlouhodobé skladování se upravuje stav nabití na cca 60%, tzn. že po plném nabití v časovém odstupu cca 4 hodiny a v pokojové teplotě se baterie řízeným způsobem vybije předepsaným proudem na 60% nabití. Tento úkon svěřte raději odbornému servisu.

6. Jak je to s kapacitou baterií během záruční doby, je záruka 2 roky nebo méně? Je pokles kapacity důvodem k reklamaci? 


Často se setkáváme s tvrzením prodejců , že záruka na baterii je pouze šest, nikdy dvanáct měsíců .
To je samozřejmě omyl. Záruka na baterii je dvacetčtyři měsíců , stejně jako na ostatní spotřební zboží. U baterií a žárovek i jiných věcí je však nutno rozlišovat mezi zárukou a životností, což není totéž. Životnost může být buď kratší, nebo delší než záruční doba. Záleží především na frekvenci používání výrobku.
Je samozřejmé, že pokud bude někdo výrobek používat jedenkrát měsíčně , vydrží mu baterie déle než druhému, který bude stejný výrobek používat několik hodin denně .
Dvouletá záruka u baterie se tedy vztahuje spíše na její náhlé zkolabování než na postupnou ztrátu kapacity. V praxi to znamená, že pokud výrobek přestane fungovat úplně, můžeme ho reklamovat třeba za rok a půl. Naopak reklamace nebude uznána, jestliže baterii jsme nuceni po roce provozu nabíjet častěji než při koupi. Záruka se totiž obecně , nejen u baterií, vztahuje na závady, které vzniknou vadou materiálu nebo výroby. Nevztahuje se ale na vady, které vznikly běžným opotřebením.
Potřeba častého dobíjení patří mezi běžné opotřebení.